Tilfældets musik

1991
)

Tilfældets musik af Paul Auster

Brandmanden Jim Nashe arver en sum penge fra den far, han ikke har set siden barndommen. Han siger jobbet op, efterlader datteren hos sin søster og kører USA tyndt i et par år. Indtil han på en øde vej samler den unge knøs Jack Pozzi op. Pozzi er en vred ung mand, der lever af at være hasardspiller – og da han samles op, har han netop fået et lag tæsk.

Pozzi får et lift, og da Nashe´s kontantbeholdning er slunken, beslutter de sig til at investere Nashe´s sidste penge i et slag poker med millionærerne Flower og Stone, der lever det søde liv med store biler, stort hus og dyre udlandsrejser. De tror det er nemt, idet Flower og Stone ikke tidligere har været de skarpeste knive i skuffen, når det handler om at vinde i spil.

Tingene går som bekendt ikke altid så nemt som man tror, og Nashe og Pozzi mister alle pengene – og mere til. Aftalen går herefter på, at Nashe og Pozzi skal arbejde på millionærernes grund med at opføre en mur af en gigantisk bunke sten. Når muren er opført er gælden betalt af, og Pozzi og Nashe vil herefter kunne forlade etablissementet og drage ud i verden.

Romanen er dels en beskrivelse af Nashe og Pozzi´s liv og venskab, men i høj grad en fortælling om den tid makkerparret bruger sammen på millionærernes grund. Det er en fortælling om at miste alt, at være underlagt andres luner og om at finde ud af hvad der er vigtigt i tilværelsen.

Set i lyset af, at bogen er på knap 250 sider er romanen spækket med handling fra første til sidste side. Det er en hæsblæsende og læseværdig bog, der er svær at ryste af sig. Fine beskrivelser af forholdet mellem mennesker og et levende og varieret sprog – alt i alt en bog, som jeg kun kan anbefale på det varmeste.

Man kan sige, at bogen på mange måder er en klassisk Paul Auster-fortælling, men det bliver det jo ikke en ringere bog af - tværtimod. Det er en meget fin og overbevisende roman.

Per Kofod
07251882